wtorek, 19 stycznia 2010

Chleb pszenny z chrupiącą skórką

Umarł mi zakwas. Z bólem się z nim rozstałam. Aktualnie czekam na dostawę, a tymczasem.... chleb pszenny z chrupiącą skórką! Przepis znalazłam już dawno temu na blogu Liski. Co i rusz miałam zamiar go zrobić, ale jakoś się nie składało. Na czasy bezzakwasowe - jak znalazł :-)
Osobisty twierdzi, że jest bardzo dobry, bo pomimo chrupiącej skórki jest miękki - co dla niego jest istotną sprawą.
Mnie tez smakował, ale... co ja poradzę, że lubię te zakwasowe?!


Przepis podaję za Liską, gdyż eksperymentów z nim nie było.

Składniki:
- 50 dag mąki pszennej,
- 35 dag letniej wody,
- 10 g soli (ok. 1,5 łyżeczki),
- 10 g świeżych drożdży.

Wszystkie składniki wrzucamy do miski i wyrabiamy razem. Autorka pisze o 30 sekundach wyrabiania - u mnie było dłużej, gdyż robiłam to ręcznie i mąka w tym czasie nie zdążyła się połączyć z resztą składników. Wyrabiamy powiedzmy ok 2 minut. Miskę z ciastem przykrywamy i i odstawiamy na 12-18 godzin do wyrośnięcia. Ja ciasto zarobiłam wieczorem i rano było super wyrośnięte.
Ciasto z miski przekładamy na oprószoną mąką stolnicę i składamy na pół. Umieszczamy w dobrze wysypanym mąką koszu do wyrastania na ok. godzinę.
Autorka pisze o "garnkowym" pieczeniu, ja takowego garnka nie posiadam, więc zrobiłam to po staroświecku: po wyrośnięciu przełożyłam ciasto na "umączony" papier do pieczenia, którym była wyłożona deska do krojenia. Następnie nacięłam i fru do nagrzanego do 230 stopni C piekarnika. Na początku spryskałam wodą wewnętrzne ścianki piekarnika (po 3 pryśnięcia na każdej ścianie). Po 10 minutach zmniejszyłam temperaturę do 210 stopni C i piekłam ok 20 min. Chleb może być pieczony dłużej od 25 do nawet 40 minut. Chleb upieczony, to taki który pukany w spód będzie dawał głuchy odgłos.
Studzimy na kratce, zjadamy ze smakiem :-)

1 komentarz:

  1. Zastanawiałam się nad tym przepisem, ale u mnie tak niewiele je się pieczywa, że piekąc z WP w zupełności mi wystarcza na cały tydzień:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails